کد مطلب:154124 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:152

متوکل و قبر امام حسین
متوكل عباسی در سال 236 امر كرد قبر حسین علیه السلام و ساختمانهای اطراف آن را خراب كنند و زمین آن را شخم بزنند و بذر بكارند و مردم را از زیارت منع نمایند.

رئیس شرطه (پلیس) متوكل اعلان كرد: بعد از سه روز هر كه را در اطراف قبر بیابم او را زندانی خواهم كرد، مردم فرار كردند و اطراف حرم خالی از سكنه شد [1] .

گفته شده است سبب تخریب قبر حسین علیه السلام این بود كه زن آوازه خوانی قبل از خلافت متوكل دختران آوازه خوان از شاگردان خود را برای متوكل می فرستاد، هنگام


شرب خمر برایش آوازه خوانی می كردند، پس از رسیدن به مقام خلافت سراغ زن آوازه خوان فرستاد، خبر شد كه در شهر نیست و زن به زیارت قبر حسین علیه السلام رفته بود در كربلا به او خبر دادند كه متوكل وی را طلبیده است، زن به بغداد بازگشت و یكی از دخترانی كه متوكل از آوازخوانی او خوشش می آمد نزد او فرستاد.

متوكل پرسید: در این مدت كجا بودید؟ دخترك گفت: استادم به حج رفته بود و ما را با خود برده بود.

- شما در ماه شعبان كجا حج كردید؟

- در كنار قبر حسین علیه السلام.

با این پاسخ دود از كله متوكل برآمد كه شیعیان ابی عبدالله زیارت او را معادل حج می دانند!! دستور داد آن خانم را به زندان بیفكنند و اموالش را مصادره كرد، یكی از مأمورانش را به نام دیزج كه قبلا یهودی بود و اسلام اختیار كرده بود مامور كرد تا قبر را شخم زد و خانه های اطراف آن را خراب كرد و آب بست، و مأموران مسلح در اطراف گماشت تا احدی نتواند به زیارت محل قبر برود. [2] .


[1] طبري ج 11 ص 1407.

[2] مقاتل الطالبين ص 597.